Strona wykorzystuje pliki cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności.

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij
Polish (Poland)Deutsch (DE-CH-AT)English (United Kingdom)

WBZ

środa, 26 marca 2014

międzynarodowa szkoła letnia 2014

Napisane przez 
Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Z końcem roku akademickiego w Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy'ego Brandta odbyła się czwarta edycja międzynarodowej szkoły letniej w ramach cyklu TRÓJKĄT WEIMARSKI W EUROPIE.

 

Projekt ten CSNE realizuje od początku we współpracy z zagranicznymi partnerami: Centre interdisciplinaire d'études et de recherches sur l'Allemagne (CIERA, Paryż) oraz Ludwig-Maximilians-Universität (Monachium) i dzięki finansowemu wsparciu Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD), a jego wcześniejsze edycje miały miejsce w Krzyżowej i w Berlinie, a następnie w Monachium i w Paryżu. Tym razem uczestników szkoły letniej pochodzących m. in. z Polski, Francji, Niemiec, ale również z USA czy z Izraela, gościliśmy we Wrocławiu - Europejskiej Stolicy Kultury 2016. W dniach 22-29 czerwca 2014 łącznie około 30 studentów i doktorantów brało udział w przygotowanych warsztatach i wykładach, odbywających się pod hasłem przewodnim „Europa 10 Jahre nach der EU-Osterweiterung. Zusammenwachsen Europas und Auseinandergehen der Europäer?"

 

IMG 5223

 

Oficjalne otwarcie szkoły letniej, które swą obecnością uświetnili m. in. przedstawiciele ambasad francuskiej i niemieckiej oraz polskiego MSZ, miało miejsce 23 czerwca 2014 r. w Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego. W imieniu gospodarzy uczestników i przybyłych gości powitał prof. Adam Jezierski (Prorektor ds. badań naukowych i współpracy z zagranicą UWr), by następnie przekazać głos zagranicznym dyplomatom: dr. Hansowi-Peterowi Hinrichsenowi (Dyrektorowi Departamentu Politycznego Ambasady Republiki Federalnej Niemiec) oraz Philippe'owi Cerfowi (Pierwszemu Radcy Ambasady Francji w Polsce), przeczytany został również list gratulacyjny od dr. Rafała Dutkiewicza (Prezydenta Wrocławia). Partnera finansującego całe przedsięwzięcie – Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej (DAAD) – reprezentował z kolei Christian Strowa, a w imieniu organizatorów przemówili krótko prof. Michael Werner (Dyrektor CIERA) oraz prof. Krzysztof Ruchniewicz (Dyrektor CSNE). Powitania płynnie przeszły w część wykładowo-dyskusyjną, podczas której uczestnicy zostali wprowadzeni w tematykę szkoły letniej przez międzynarodowe grono ekspertów reprezentujących różne dyscypliny i profesje. Najpierw audytorium wysłuchało wykładu prof. Ryszarda Stemplowskiego, (m.in.) byłego Ambasadora RP w Wielkiej Brytanii, na temat „Koncepcji suwerenności we współczesnej Europe", by następnie przenieść uwagę na „Znaczenie Trójkąta Weimarskiego 10 lat po rozszerzeniu UE" – to tytuł dyskusji moderowej przez Adama Reichardta (redaktora naczelnego kwartalnika „New Eastern Europe", skądinąd rodowitego Amerykanina!), w której oprócz zaproszonych dyplomatów udział wziął także Tomasz Badowski z Departamentu Polityki Europejskiej Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Uczestnicy dyskusji byli wyjątkowo zgodni co do tego, że formuła Trójkąta Weimarskiego po przystąpieniu Polski do UE bynajmniej się nie wyczerpała, a kryzys ukraiński dobitnie pokazał, że Trójkątowi nie brakuje ani wyzwań ani politycznej siły oddziaływania.

 

Następny dzień upłynął pod znakiem historii i pamięci. Po zwiedzeniu miasta uczestnicy szkoły letniej wzięli udział w dyskusji pt. „Jak traktujemy dziś rocznice historyczne? Spojrzenie Polski, Niemiec i Francji (1989-2004-2014)", w której w niezwykle żywy i konstruktywny akademicki spór (o metodę, nie fakty rzecz jasna!) weszli profesorowie: Stefan Garsztecki (Uniwersytet Chemnitz), Michael Werner (CIERA) oraz Krzysztof Ruchniewicz (CSNE). Tego dnia nasi goście mieli okazję zwiedzić Centrum Kultury Żydowskiej w Synagodze pod Białym Bocianem oraz poznać zawiłe i niejednokrotnie tragiczne losy wrocławskiej społeczności żydowskiej.

 

Począwszy od środy, 25 czerwca, zajęcia miały bardziej kameralny i indywidualny wymiar. – uczestnicy pracowali głównie w trybie warsztatowym w trzech grupach tematycznych: „Europa 2014 – między integracją a renacjonalizacją", „Dyskursy narodowe versus dyskursy europejskie" oraz „Europejczycy: zmieniające się konfiguracje tożsamościowe". W ramach paneli tematycznych uczestnicy mieli sposobność zaprezentowania i przedyskutowania własnych projektów badawczych oraz poddania często krytycznej analizie niektórych współczesnych diagnoz, tez i teoretycznych uogólnień znanych z tekstów renomowanych badaczy i public intellectuals (m. in. K. v. Dohnanyiego, C. Leggewiego czy M.R. Lepsiusa). Merytoryczną pieczę nad warsztatami – podobnie jak nad całą szkołą letnią – sprawowali pracownicy naukowi CSNE i CIERA: dr Elżbieta Opiłowska, dr Monika Sus, dr Michèle Weinachter, dr hab. Dariusz Wojtaszyn i dr Piotr Przybyła. Z kolei talenty organizacyjne p. Alicji Kuropatwy i p. Dagmar Gollasch z CSNE pozwoliły m. in. poszerzyć program merytoryczny o atrakcyjne kulturalne „przerywniki", takie jak wizyta w Krzyżowej, zwiedzanie Kościoła Pokoju w Świdnicy czy stymulujące wyobraźnię spotkanie z Chrisem Baldwinem, jednym z kuratorów projektu „Wrocław - Europejska Stolica Kultury 2016". Akademickie wątki były rzecz jasna kontynuowane w postaci silnie teoretycznie zakotwiczonych wykładów i dyskusji nt. „Procesów wspólnototwórczych we współczesnej Europie" (referent: prof. Jochen Roose (CSNE); moderator: dr Elżbieta Opiłowska (CSNE)) oraz „Europy w kryzysie" (referent: prof. Ireneusz Paweł Karolewski (CSNE); moderator: dr Monika Sus (CSNE)). Dyskusje te, podobnie jak wieńcząca całą szkołę letnią sobotnia dyskusja podsumowująca, pokazały dobitnie, że z jednej strony Europa potrzebuje więcej zaangażowania zwłaszcza ze strony młodych Europejczyków, a na zupełnie innej płaszczyźnie – że młodzi europejscy akademicy potrzebują więcej merytorycznej i metodologicznej dyskusji poza instytucjonalnymi opłotkami rodzimych dyskursów i macierzystych dyscyplin badawczych. Innymi słowy: więcej wymiany myśli w między- czy transnarodowym wymiarze i interdyscyplinarnym paradygmacie.


]">

Czytany 27035 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 20 października 2014 15:02