Strona wykorzystuje pliki cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności.

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.

Zamknij
Polish (Poland)Deutsch (DE-CH-AT)English (United Kingdom)

WBZ

Historia kina niemieckiego. Spotkanie z cyklu ulubione filmy prof. A. Gwoździa
piątek, 19 listopada 2010 09:20

 

 

CSNE zaprasza na pierwsze powakacyjne spotkanie z cyklu „Historia kina niemieckiego”, które poprowadzi w piątek 10 grudnia 2010r. profesor Andrzej Gwóźdź.

 

Kolejne spotkanie poświęcone zostanie problematyce wojennej filmów zrealizowanych w strefach okupacyjnych Niemiec w latach 1946–1949, a więc do chwili powstania RFN i NRD. To czas, kiedy polityka w szczególnym stopniu decydowała o zjawiskach artystycznych, wyznaczając im zarazem ich geopolityczne ramy. Chodzi więc o filmy podległe pełnej kontroli politycznej, niesuwerenne pod każdym względem, mimo wszystko przecież w znacznej mierze niemieckie (na pewno ze względu na język i tematykę). Ich waga nie podlega dyskusji, stanowią bowiem nieoceniony dokument kształtowania się pamięci zbiorowej o drugiej wojnie światowej i Holocauście, jedyny w swoim rodzaju, zanim powstały obydwa państwa niemieckie.

Aby lepiej zrozumieć uwikłania artystyczno-estetyczne kina czterech stref okupacyjnych, konieczne będzie wskazanie na ich ekonomiczno-produkcyjne konteksty. Omówiona zostanie specyfika gatunkowa tych filmów, bo nie są to filmy wojenne w sensie gatunkowym, raczej utożsamiające wojnę z czasem historycznym odnoszonym do fikcji fabularnej. Większość z nich (jak prototypowy w tym względzie film Mordercy są wśród nas Wolfganga Staudtego, 1946) eksploatuje poetykę typową dla tzw. „filmów ruin” (Trümmerfilme), których podgatunek stanowią filmy o „powracających do ojczyzny” – Heimkehrerfilme (Irgendwo in Berlin Gerharda Lamprechta, 1946), ale pojawiają się także pierwsze próby sprostania problematyce żydowskiej (Małżeństwo w mroku Kurta Maetziga, 1947). Przedmiotem bardziej szczegółowej refleksji (w większości ilustrowanej fragmentami omawianych dzieł) będą między innymi: film-dezerter z poprzedniej epoki Unter den Brücken (1945/1950) oraz In jenen Tagen Helmuta Käutnera (1947), Morituri Eugena Yorka (1948), Brunatna pajęczyna Staudtego (1949). irgendwo in berlin1

 

 

Prof. Andrzej Gwóźdź kieruje Zakładem Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Uniwersytecie Śląskim. Interesuje się zwłaszcza antropologią audiowizualności oraz kulturą mediów, a także historią medioznawstwa.

 

Początek spotkania: godz.16.00, ul. Strażnicza 1-3, s. 13 CSNE. Wstęp wolny.